donderdag 23 januari 2014

Domme manieren om dood te gaan




Ik zie steeds vaker mensen tijdens verloren momentjes, bij de bushalte of de tandarts, druk bezig met hun smartphone, er wordt tegenwoordig bijna niet meer gepiekerd, of gemijmerd of gedagdroomd, terwijl dat juist zo goed voor je is, voor de ziel, even lekker een gesprekje met jezelf. Mensen gunnen zichzelf dat niet meer. En om daar een beetje mee te helpen, om iedereen weer aan het mijmeren te krijgen heb ik elke week een piekersuggestie mee, uit het nieuwsaanbod van die week.
 Michael Schumacher – Schumi hij ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis na een ski-ongeluk afgelopen zondag. En ik dacht meteen: Als mij dat overkwam zou ik echt behoorlijk chagrijnig zijn, niet alleen omdat ik het misschien niet redt, maar de manier waarop. Je bent een van de beste, zo niet DE beste coureur van de wereld, ga je ten onder in de sneeuw. IK zou als Ayrton Senna willen gaan - crashen op de baan, sterven in het harnas. Want ja, hoe je steft, beinvloed hoe je wordt herdacht. Als Elvis tijdens een optreden was neergestoken door een geschifte fan, had zijn mythe zo mogelijk nog grotere proporties aangenomen, conspericy theory en alles, en aan de andere kant als Lennon op de pot was gestorven aan een overdosis boterhammen met pindakaas en banaan...  het maakt voor je ster in de geschiedenisboeken gewoon uit hoe je doodgaat. En dat geldt niet alleen voor beroemde mensen, ook voor ons zelf. Ik sprak een vriendin en die zei: Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit, als ik maar niet twee weken dood in huis lig en dan pas vanwege de stank wordt gevonden. Dan denken mijn ouders straks dat ik totaal geen vrienden had. Dus als je straks je facebook uit hebt kun je daar nog even lekker over mijmeren. En ter ondersteuning van de gedachte heb ik een liedje gemaakt op de melodie van het prachtige Britse chanson: “Dumb ways to die”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten